"We shall scrimp and save - musíme škudlit a šetřit" zpívali v roce 1960 The Beatles v písni When I'm 64.
Ale generace Baby Boomers, kterým je dnes 60+, už dávno není, minimálně ve vyspělých ekonomikách, generací rezignovaných důchodců.
Žijí v průměru o dekádu déle než v roce 1960, když Paul McCartney psal text zmíněného songu. I když stárnou, jsou v lepší formě a jako spotřebitelé mají nebývalou ochotu utrácet. Jejich celková kupní síla má v roce 2020 překročit 15 trilionů dolarů.
Přesto na tuto skupinu Stříbrných, jak se marketingově označuje, výrobci a vlastníci rychloobrátkových značek příliš necílí. Většina strategií se komunikačně i pro zajištění budoucího potenciálu orientuje na mladší cílové skupiny. Pokud se na tuto cílovou skupinu zaměřuje, jsou to většinou farmaceutické firmy, výrobci potravinových doplňků nebo zdravotnických pomůcek.
Proč tomu tak je? I o tom mluvil v rozhovoru pro časopis Marketing & Media náš odborník na strategie Martin Vlk:
"U většiny značek je obtížné změnit cílení na segment Stříbrných, protože jejich velká část je orientovaná tradičně, na jistoty a pasivnější hodnoty. Značky, s nimiž se setkali v mladším věku, často používají rutinně i nadále. Samozřejmě se mezi nimi najdou aktivní a progresivní jedinci, kteří rádi zkoušejí nové věci, ti ale představují menšinu, v Česku dokonce jen asi jednu pětinu. Využití jejich potenciálu tedy nenahrává velikost trhu, který je u nás relativně malý."
Může nová studie Silver Heroes agentury Simply5 změnit tento přístup?
"V to doufám, protože potenciál této cílové skupiny je i přes malý český a slovenský trh zajímavý. I proto, že u mladších skupin bude pro značky čím dál složitější a dražší dosáhnout růstu."
Jak s touto cílovou skupinou pracovat z hlediska designu obalů?
"U těch, kteří vyhledávají jistotu a bezpečí, musí být design relativně jednoduchý. Značky a objekty musí být "oblé a zakulacené", není to o ostrých a provokativních prvcích či kontrastech. Tato cílová skupina je citlivá i na to, aby produkt zobrazený na obalu působil uvěřitelně a reálně. Celkově by měl design působit uklidňujícím a příjemným dojmem. Naopak u progresivní části této cílové skupiny musí design odpovídat kvalitě a působit."
A co funguje při uvádění novinek a inovací?
"I když jsou tito spotřebitelé stále fit, mají svůj věk a řeší zdravotní problémy víc než ostatní. Jelikož jde z velké části o konzervativní zákazníky, často nevznikají nové značky ale podobné inovace přinášejí značky, které Stříbrní znají a mají k nim důvěru. Jako příklad mohu uvést Pro.Active pod značkou Flora, který řešil konkrétní problém, a to cholesterol. Nebo Lučina před časem uvedla produkt Osteo Aktiv s vyšším obsahem vápníku. Ze zahraničí pak třeba bonboniéry britské značky Black Magic koncernu Nestlé: větší fonty pro snazší čitelnost nebo širší otvory v blisteru pro snazší vyjmutí bonbonů." Všechny tyto novinky ale přichází ze známého světa, kde se Stříbrní dobře orientují."