Výběr z rozhovoru Martina Vlka na téma obalový design pro privátní značky maloobchodních řetězců, poskytnutého časopisu Packaging Herald. Díky našim dlouholetým zkušenostem v této oblasti je logické, že redakce oslovila právě agenturu Fiala&Šebek.
Co zajímavého se čtenáři dozvěděli?
Privátní značky už dávno nejsou ve srovnání s A brandy nějakými outsidery. Situace u nás se v posledních letech zásadně změnila. Obecně lze konstatovat významný posun ke kvalitě balení a designu. Ať již postupným zlepšováním použitých obalových řešení i samotného designu (zejména pro mainstream segment) na jedné straně, tak i uváděním prémiových řad nebo specialit.
Zcela zásadní rozdíl ve vývoji kvality designu privátních značek pak spočívá v přechodu od původních řešení, často jen napodobujících A brandy ke svébytným designovým řešením každého jednotlivého řetězce.
Jaká jsou specifika obalů privátních značek z hlediska designu?
U standardních privátních značek jde většinou o rozsáhlá portfolia v řádu stovek výrobků, která jsou nesourodá jak svými rozměry, způsobem a místem vystavení v obchodě, použitým typem balení i materiálu. Z hlediska designu to klade značné nároky na vývoj koncepčního řešení. Musí být dostatečně univerzální pro popsané praktické použití, zároveň však unikátní, atraktivní a naplňující hlavní atributy značky. V rozsahu a nesourodosti je tedy hlavní odlišnost od značkových designových projektů.
A jaké jsou v této oblasti hlavní trendy?
1. 3:2
Privátní značky častěji inovují: za srovnatelné časové období ve srovnatelných kategoriích zrealizují privátní značky redesign svých obalů 3x, zatímco A brandy jen 2x. Navíc zatímco průměrná doba mezi redesigny se u A brandů za poslední období nezměnila, u privátních značek se zkrátila o více než třetinu.
2. Dohnat a předehnat
Privátní značky inovují obal směrem ke kvalitě: ještě před pár lety byl standard privátních značek na úrovni followerů v kategoriích, dnes je na stejné a často i vyšší úrovni kvality než značkové výrobky.
3. Jsem ZNAČKA
Dříve bylo u projektů (re)designu privátních značek hlavním zadáním následovat benchmark A brand, dnes se briefy pro privátní značky neliší od A brandů a soustředí se na budování nebo posilování atributů samotné značky.